Analyse: Derfor har strategien fejlet for Coop
Coop skal med fornyet økonomi genopfinde sig selv.
Men det bliver en benhård kamp på dagligvaremarkedet mod en lang række konkurrenter, der har skruet op for offensiven i de seneste år.
Sådan lyder analysen fra en række detaileksperter, som RetailNews har snakket med.
- Det er en forandring, som er dybere end ellers. Man lapper ikke bare et hul i vejen, men smider reelt ny asfalt på vejen. Coop skal stadig udvikle sig på den lange bane som koncept og være bedre til at bruge data om kunderne. Det er hele forudsætningen for, at de kan have en vis styrke i koncernen i fremtiden, siger Per Østergaard Jacobsen.
Han peger på, at den økonomiske indsprøjtning på kort sigt "giver meget god mening", men at Coop-koncernen også står med nogle åbenlyse finansielle udfordringer, som kan spænde ben for fremtidens strategi og investeringer.
Han kalder dog milliardaftalen - der sender to mia. kr. til Coops slukne pengekasse - "fornuftig".
Den nye aftale
- OK og Coop Amba tilfører Coop Danmark 2 mia. kr. - aftalen ventes endeligt vedtaget på et landsrådsmøde 19.-20. april.
- Aftalen betyder, at Coop Amba og OK deler ejerskabet af Coop 50/50, men OK har den bestemmende ejerandel.
- Coop lukker Coop-kæden igen, som hidtil har bestået af to testbutikker.
- I stedet skal der i fremtiden kun satses på SuperBrugsen, Kvickly, Brugsen og 365discount.
- Kræn Østergaard Nielsen fratræder som adm. direktør i Coop, når aftalen er vedtaget.
- Konstitueret direktør bliver Jeff Gravenhorst, der er formand i Coop Danmark.
- Ny næstformand i Coop Danmark (afløser Lasse Bolander) bliver Michael Løve, der er adm. direktør i OK.
Kilde: Coop Danmark
For John Schønberg giver det endnu ikke mening "at tænke noget om det hele", fordi han stadig savner en udmelding fra Coop på den fortsatte strategi herfra.
Særligt efter Kræn Østergaard Nielsens bebudede exit, når aftalen med OK er stemt endeligt igennem til landsrådsmødet i næste uge.
- Det er svært at se de gode nyheder i udmeldingen. Tværtimod. Jeg har svært ved at se, Coops mission skal lykkes. Eksempelvis at 365discount skal fordoble sin omsætning inden 2030. Det virker urealistisk, at de skal erobre så mange markedsandele, når konkurrenterne er så dygtige, siger han.
Coop-kæde lukkes
Det blev i forbindelse med den storstilede annoncering af milliardaftalen mellem OK og Coop Amba også annonceret, at Coop-kæden - der var råbt op til at blive 250 butikker og 25 mia. kr. stor - lukkes.
Det sker, selvom kæden endnu kun består af to testbutikker i Hinnerup og Codanhus - samt de syv Irma-varehuse, der skulle lukke i løbet af maj.
De planer skrinlægges dog nu - og det er ifølge John Schønberg "logik".
- Man lukker Coop-kæden, fordi det ikke kunne lade sig gøre rent økonomisk. Det gav egentlig sig selv, og han bakkes op af Per Østergaard Jacobsen, der også kritiserer Coop på anden vis:
- Kommunikationen omkring den nye strategi og de nye koncepter har været pivringe. Det har jeg ikke forstået, at man ikke har gjort bedre. Det har også efterladt kunderne i usikkerhed.
Ifølge John Schønberg skal de drastiske tiltag også ses i en kontekst af, at "Coop omsider selv har indset, hvor stor en krise, de er i".
- De har været overlevelsestruet, men nu forsøger at få lidt arbejdsro på den korte og mellemlange bane. - Det er et skridt i den rigtige retning at få OK ind, for med sig bringer de folk, der ved, hvad det vil sige at drive en god og rentabel forretning, siger detaileksperten.
Benhårdt discountmarked
Konkurrenterne fra Netto og Rema 1000 æder i dag størstedelen af markedsandelene - både på det isolerede discountmarked, men på det samlede dagligvaremarked er de to discountkæder store.
Derfor giver det for John Schønberg heller ikke mening at hænge Coop-hatten på discountsatsningen 365discount, som man ellers annoncerede i Fremtidens Coop-strategi i januar 2023.
- Hvis man skal tjene penge, nytter det ikke noget at hænge det på 365discount. Det er der ikke rigtig nogen, der synes lyder plausibelt. Rema 1000 og Netto er markant mere agile og konsoliderede i forhold til 365discount. Uha, den fart de andre har på, konstaterer han.
For Per Østergaard Jacobsen handler det også om Coop-apparatets evne til at analysere sine kunder - eller mangel på samme.
- I dag bruger de ikke deres data godt nok. De tænker stadig meget på kurv i stedet for kunde. Det bliver meget kortsigtet i deres strategiske tilgang til den del.
- Jeg tror ikke, at ambitionen er at blive mindre. De er trods alt stadig den næststørste dagligvarekoncern herhjemme, men de skal have styr på deres indtjening og drift, for at forretningen kan blive god igen, siger han.
Naturligt direktørstop
Begge detaileksperter er enige om, at Kræn Østergaard Nielsens stop som Coop-direktør er en logisk konsekvens af de annoncerede ændringer i både dagligvarekoncernen og på det strategiske plan.
- Nu har Kræn stået som bannerfører for den nye strategi, som delvist bliver lagt ned nu. Så det er nok meget naturligt, at han siger, at han ikke har lyst til at fortsætte. Det er egentlig ikke så overraskende, siger Per Østergaard Jacobsen.
- At Kræn Østergaard Nielsen stopper, kommer heller ikke som en overraskelse. De kommer ud med gigantunderskud for andet år, og så plejer det som regel at være direktøren, der står for skud. Han har selvfølgelig ikke været alene om beslutningerne bag Coops strategier, men det er formentlig eksekveringen, han er fejlet på, supplerer John Schønberg.
Kræn Østergaard Nielsen satte sig i Coop-direktørstolen i 2020 og når dermed knap fire år som førstemand i dagligvarekoncernen.
Det seneste år bød på et blodrødt regnskab og 628 mio. kr. i underskud.
Adskillige forlydender går på, at 2023-regnskabet, der ventes præsenteret senere på måneden, bliver omtrent lige så dårligt.
RetailNews har samlet alle artikler om de seneste dages Coop-nyheder i temaet "Coop på nye hænder". Det tema kan du som læser tilgå via linket nedenfor.
Artiklen er en del af temaet Coop på nye hænder.